LEAN

LEAN is hot.

Steeds meer bedrijven zijn met Lean bezig. Google geeft 388 miljoen hits (een verviervoudiging in 4 jaar!) en Amazone geeft meer dan 10.000 boektitels. Wow, ga daar maar eens mee aan de slag om de informatie eens heel goed uit te zoeken; onbegonnen werk.

Wat is LEAN?

Voor LEAN worden meerdere definities gegeven. Jammer dat onderstaande definities niet tot de kern komen:

Lean is een methode om bedrijfsprocessen gericht te verbeteren door het reduceren van verspilling.

- Produceren zonder verspilling

- Meer resultaat met minder moeite

- Slank en slagvaardig

- Niets wacht...

De kern van Lean is namelijk het vergroten van het verbeter en innovatie vermogen van uw organisatie door mensen er op een doelgerichte wijze bij te betrekken. Hoe dat moet wordt na meer dan 20 jaar "moeizame" Lean-ervaringen steeds duidelijker. Wilt u niet terugvallen in oud, bekend en comfortabel gedrag? Dan zult u een aantal nieuwe managementroutines moeten aanleren. Met onze workshops geven we u een eerste indruk van wat daar bij komt kijken.

Eerste stap

Is het echt allemaal zo moeilijk? Ja en nee.

1. Ja het is moeilijk, veranderen van een organisatie valt niet mee. Daar zijn een aantal zaken voor nodig. De belangrijkste is wel duidelijk leiderschap.

2. Nee het is niet moeilijk, de routines die continu verbeteren mogelijk maken blijken, hoe kan het ook anders, van een verbluffende eenvoud. We zullen ze echter wel moeten oefenen. Nieuwe vaardigheden leren kost tijd. Wilt u die tijd nemen?

We benaderen de verandering aan de menselijke en aan de zakelijke kant.

In mijn trainingen en coachtrajecten gebruik ik vaak dit voorbeeld: "Wanneer ga je tanken?" Ligt de grens bij een kwart tank? Het reservelampje? Of reken je op dat moment uit hoeveel kilometer je nog kunt?

Als tweede voorbeeld kun je eens een arm optillen richting plafond. Hoe hoog til je de arm op? Voel je weerstand, ga je daar doorheen? En hoe lang hou je die arm omhoog - wanneer is het genoeg voor je geweest en laat je de arm weer zakken? Vaak is het eerlijke antwoord: "Wanneer de trainer het zegt."

We gaan onszelf vergelijken met anderen of we vinden dat we nog wel even op deze voet vol kunnen houden ... waarom eigenlijk? En dan heb je ook nog de 'gradaties' in LEAN: yellow belt, black belt, green belt, Six Sigma.

Het doel is bij allemaal hetzelfde; van onderaf veranderen en verbeteren.

Voor een goede kop koffie kom ik met je sparren hoe het bij jou anders kan. Effectief, doelgericht en binnen budget.

Dan zorg ik voor een Jan Hagel bij de koffie. Overigens drink ik maar 1 kop koffie.

Waarom een letter B in het logo?

De ene kant van de letter B in het logo is strak, modern omhoog. Het andere deel van de letter B zijn twee bochten. De strakke kant van de letter symboliseert de directe weg naar resultaat, de kant met de twee bochten symboliseert dat het doel ook met tussenpozen bereikt kan worden. In beide gevallen betekent dit groei.