Beste Jan,

Wij kenden elkaar al heel wat jaren vanuit onze gezamenlijke passie voordat ik jou 3,5 jaar geleden vroeg om mij uit de “brand” te helpen op de British School te Amsterdam. De school zat toen midden in een interessante en veelomvattende verandering. Naast het oplossen van een vastgoed probleem, was de school druk doende om de nieuwe locatie aan de Havenstraat ontwikkeld te krijgen, terwijl tegelijkertijd de gehele facilitaire, administratief ondersteunende kant ook van “scratch” opgebouwd moest worden. Ik was dan ook heel blij dat jij je schouders onder het opzetten van de facilitaire kant van de school wilden zetten. Gelet op het veeleisende karakter van ons docententeam was het bepaald geen gemakkelijke “klus”. Zo heb jij samen met Arie en Julien de gehele beveiliging van al onze complexen op poten gezet. Waar enerzijds maximale beveiliging werd geëist, liet men aan de andere kant met evenveel gemak poorten en deuren overdag openstaan. Het veiligheidsbesef bij eenieder op het netvlies krijgen was dan ook bepaald geen sinecure. Dat werd bij tijd en wijle ook nog eens doorkruist door een verstoorde verbinding, waardoor de apparatuur om de haverklap bleek uit te vallen. Toen je dat eenmaal had achterhaald, toen ging het snel beter. Gelijktijdig heb jij je ingespannen om de schoonmaak van al onze panden georganiseerd en gecontracteerd te krijgen. Met recht een hoofdpijn dossier. De mooie beloften werden slecht nagekomen, wat weer veel van jou tijd vergde om het schoonmaakbedrijf aan te spreken. Anderzijds stelde het onderhouden van tapijt in een school waar tussen de middag ook nog warm op wordt gegeten, je wel voor een heel aparte uitdaging. Maar goed, drie schoonmaak bedrijven verder lijkt het lek nu boven te komen. Mocht dat toch tegenvallen dan heb jij in je laatste dagen samen met Piet voor een goede achtervang gezorgd. Dit geeft bij een hoop mensen rust. Parallel heb jij ook het hele conciërge team opgezet. Waar wij twee jaar geleden nog geen conciërge hadden, werkt er nu een team van 5 man in ploegendienst van 07.00 – 20.00 en in het weekend. Naast hun aansturing, heb jij ze ook bij en tijd wijle praktisch opgeleid, beschikt men nu over gecertificeerde veiligheidsdiploma´s en vooral ook over gepaste kleding en een representatief voertuigen park! Ik ben vooral trots op het feit dat jij – ondanks bezwaren van de hoofden van de scholen – kans hebt gezien om twee mbo jongelui als stagiair en zoals het er nu naar uitziet als nieuwe medewerkers bij ons aan de slag te krijgen. Ook het gebouwen onderhoud wil ik niet onvermeld laten. Elke zomervakantie hebben wij – ondanks dat we in 2020 gaan verhuizen – een of meerdere panden grondig uitgebreid om aan de al maar toenemende vraag om leerlingen te kunnen huisvesten te kunnen voldoen. Zonder jouw inspanning, waarbij je ook niet schroomde om enig risico te nemen, waren er niet gekomen. Dat jij van vele markten thuis bent, bleek wel toen bleek dat de elektriciteit op onze grootste locatie om de haverklap uitviel. Wat bleek, een van onze voorgangers had letterlijk en figuurlijk de stroom aan elkaar geknoopt waarbij veiligheidsvoorschriften met voeten werden getreden. Samen met Piet hebben jullie dit adequaat opgelost. Idem, het asbest vraagstuk, toen bleek dat van een van de buitengebruik zijnde, authentieke kachels het asbestkoord bleek te rafelen. Maar ook de ruimten zijn genummerd, waardoor het werk van zowel de conciërges, het ICT team en externe leveranciers beter kunnen worden gemanaged. Ook heb jij een goed rapportage/ incidentenmeldingen systeem op poten gezet. En ja, ook hier bleek een ieder weer zijn eigen belang voor te trekken door conciërges en ICT ter plaatse andere opdrachten te geven, terwijl er belangrijkere vraagstukken opgelost dienden te worden. Langzaam maar zeker, dankzij jouw inspanning , begint een ieder in te zien dat zo'n ad hoc benadering uiteindelijk niet werkt.

Tot slot was ik enorm blij dat jij samen met mij de ICT ondersteuning op je hebt genomen nadat de laatste eigen ICT coördinator van ellende is weggegaan. Samen met Bastiaan en Leon hebben jullie stap voor stap de “on site” support ingeregeld. Dat het nu werkt, blijkt wel uit de rapportages over de gerapporteerde storingen.
Trots ben ik vooral op het feit dat jij een luisterend oor voor een ieder hebt. Zo heb jij de ICT-coördinator vaak bijgestaan, maar ook onze HR manager en mensen van de financiële administratie.
Ik noemde je op het afscheid dan ook niet voor niets “opa Jan”. Jan, met weemoed neem ik dan ook afscheid van je en wens je in je nieuwe opdrachten het allerbeste. Ik hoop je spoedig weer bij onze gezamenlijke passie te ontmoeten, “we will meet again”,

Groet en Waidmannshail!

Fred,

Fred Gansevoort

Bursar/Directeur Bedrijfsvoering

British School of Amsterdam


Jan Brand heeft mij geholpen met de voorbereiding van de VCA- certificering van GETEC Benelux BV en de bijbehorende risiso-inventarisatie en VG&M plan. De samenwerking met Jan heb ik als bijzonder prettig ervaren: Jan is een ervaren, flexibele vakman die mij goed heeft begeleid bij dit proces. Bovendien heeft hij de VCA training verzorgd door middel van inspirerende presentaties en praktijkvoorbeelden. Resultaat 100% geslaagd. B-on-the-move: een absolute aanrader!

Niek Stokman


Het wandelen met Jan geeft een heel ander perspectief op oudezaken waar je voor jezelf verder mee kan werken.

Ton de Kever



Jan Brand is an excellent trainer - coach who is passionate aboutthe work he is doing and this is automatically carried over to yourown knowledge. In other words, it simply just works and that iswhat it all is about.

Rob Glastra

Rob Glastra Fotografie


Jan weet humor en een grote hoeveelheid kennis te combineren in zijn trainingen. Ik heb grote bewondering voor zijn gedrevenheid en het is verrassend om te zien hoe makkelijk Jan zich aansluit bij allerlei niveau's in het bedrijfsleven. Een puur en mooi mens, ik hoop nog vaak van jouw kennis gebruik te mogen maken!

Arjan de Pee

directeur Autobedrijf De Pee


Jan heb ik leren kennen als een gedreven, enthousiast mens, analytische en vasthoudend. Hij is van vele markten thuis en weet kennis helder en overtuigend over te brengen. Jan is een man die van aanpakken weet en resultaat wil en kan boeken. Kan als geen ander een team meenemen op weg naar de eindstreep. Hij heeft geduld, humor en passie. Ik kan Jan van harte aanbevelen vooral in die situaties waar "orde in de chaos" gebracht moet worden. Hij zal het vertrouwen van de opdrachtgever en de medewerkers binnen een organisatie vrij snel winnen en met zijn kostenbewuste aanpak in korte tijd besparingen realiseren.

Frans van Rompaey

interim manager


Jan is een tijdje als interimmer mijn directe collega geweest, maar ook daarna zijn we steeds contact blijven houden. Ik waardeer Jan om zijn onverwoestbaar enthousiasme en optimisme dat hij ook op anderen weet over te dragen. Altijd een nieuw idee en nooit voor één gat te vangen. Bovenal is het iemand die niet alleen op eigen voordeel uit is maar als geen ander weet wat geven is. Kortom: Jan is een plezierige partner om mee samen te werken en iedere ontmoeting levert altijd weer nieuwe ideeën en nieuwe energie op.

Albert Leutscher

Beleidsmedewerker Cavent


Jan heeft de gehele verhuizing van alles wat je op een kantoor kan vinden geregeld; buro's stoelen, printers, computers enz. Al het werk is keurig gedaan, geen problemen. Bij een volgende verhuizing zullen wij van Ziegler NL zeer zeker de hulp van Jan vragen! Ook trainingen op diverse vlakken geeft hij netjes en sociaal. De mens staat echt centraal en hij probeert je op een hoger nivo te krijgen! Jan ga alsjeblieft zo door en tot de volgende keer!

John Dolman

Financieel directeur PKOEM Parts